آرمان فلسطین

به دنبال برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مصر از قدرت از سوی ارتش این کشور در سوم ژوئیه بسیاری از تحلیلگران منطقه از جمله رهبران اخوان‌المسلمین با استناد به برخی حقایق اعلام کردند ایالات متحده آمریکا به کمک برخی کشورهای مرتجع عربی در برکناری مرسی دست داشته‌اند. تا این که روز پنجشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا به این تحلیل‌ها پایان داد و ضمن حمایت صریح از اقدام ارتش مصر، برکناری مرسی از قدرت را «حرکتی در حمایت از دموکراسی» خواند! خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت، جان کری که در پاکستان صحبت می‌کرد در واکنش به سؤال خبرنگاری که از «مواضع غیرشفاف کاخ سفید در برخورد با حوادث مصر» پرسید گفت: ارتش مصر فقط به درخواست میلیون‌ها مصری و برای حمایت از روند دموکراسی در امور سیاسی این کشور دخالت کرد و... ارتش مصر تاکنون برای سلطه بر قدرت اقدامی نکرده و اکنون نیز دولتی غیرنظامی کشور را اداره می‌کند... در حقیقت ارتش مصر خواهان بازگرداندن دموکراسی به مصر است.
پیش از این و قبل از برکناری مرسی، باراک اوباما خطاب به ارتش مصر گفته بود اگر علیه رئیس جمهور مرسی «کودتای نظامی» کند، کمک‌های مالی به آنها را قطع می‌کند. تحلیلگران وابستگی کامل مالی، تجهیزاتی و آموزشی ارتش مصر به پنتاگون را دلیلی بر مداخله آمریکا در کودتای نظامی علیه مرسی آورده بودند. به اعتقاد آنها ارتش که کاملا وابسته به یک کشور دیگر است محال است بدون اجازه آن کشور دست به اقدامی مثل کودتای نظامی بزند!
«
محمد بدیع»، رهبر اصلی اخوان‌المسلمین مصر که تحت تعقیب قرار دارد نیز روز پنجشنبه ضمن دعوت از طرفداران مرسی به شرکت در تظاهرات «میلیونی» روز جمعه اعلام کرد، غرب با کمک میلیاردرهای منطقه (اشاره به کشورهای ثروتمند و مرتجع عربی) علیه مرسی کودتا کرد.
در همین حال، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد قصد دارد رزمایش نظامی بزرگی با ارتش مصر برگزار کند!
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «چاک هاگل» در کنفرانس خبری خود در محل پنتاگون گفت: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک رزمایش نظامی مشترک با ارتش مصر با نام «ستاره درخشان» است. این رزمایش قرار است در اواسط ماه سپتامبر (شهریور ماه) در خاک مصر برگزار شود.
آماده‌باش کامل ارتش
پس از اینکه حاکمان نظامی و سیاسی مصر روز پنجشنبه «ضرب الاجل نهایی» خود برای پایان دادن به تجمعات در میدان «رابعه العدویه» قاهره را اعلام کردند، طرفداران مرسی گروه گروه از سایر شهرها به سمت این میدان سرازیر شدند!
دولت موقت مصر هشدار داده بود در صورت بی‌توجهی معترضان به این اخطار با کمک نظامیان اقدام به تخلیه محل اصلی تجمع اخوانی‌ها خواهد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر معترضان در واکنش به این هشدارها اعلام کردند «ارتش باید از روی جسد ما رد شود.» در این حال خبر می‌رسد تدابیر امنیتی در قاهره به ویژه اطراف مراکز حساس نظامی و دولتی به شدت افزایش یافته و ارتش با استقرار هزاران نیروی امنیتی خود را آماده برخورد با مخالفان می‌کند شبکه تلویزیونی «العالم» در این باره اعلام کرد،‌ چندین دستگاه نفربر و خودروی زرهی مقابل ورودی اداره امنیت قاهره و اداره کل تحقیقات جنایی قاهره مستقر شده‌اند و در منطقه «السیده زینب» این شهر نیز در نزدیکی ساختمان‌های نظامی - امنیتی چندین منطقه ایست و بازرسی مستقر شده است. اطراف گارد ریاست‌جمهوری مصر نیز تدابیر امنیتی به شدت افزایش یافته است.
طرفداران مرسی تظاهرات خود را از همان روز پنج‌شنبه و بلافاصله پس از اخطارهای دولت موقت آغاز کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است در نخستین ساعات روز گذشته در برخی مناطق از جمله روستای «الحلمیه» واقع در استان «الشرقیه» درگیری‌های شدیدی بین طرفداران و مخالفان مرسی روی داد که به نوشته «واحد مرکزی خبر» طی آن دست کم 36 نفر زخمی شدند.
از سوی دیگر با افزایش نگرانی‌ها از وقوع خونریزی‌های جدید در مصر، یک ژنرال بازنشسته مصری گفت ارتش مصر اجازه استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان را ندارد. به گزارش «اسکای نیوز»، «سامح سیف الیزال» گفت نخست‌وزیر مصر هم از نیروهای امنیتی خواسته از گلوله‌های جنگی استفاده نکنند. آنها فقط اجازه دارند از وسایل رایج مثل گاز اشک‌آور و بمب‌های دودزا استفاده کنند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که از زمان برکناری مرسی تاکنون هزاران مصری به ضرب گلوله‌های جنگی کشته یا زخمی شده‌اند. اخوان‌المسلمین شمار کشته‌شدگان را حدود 500 نفر و زخمی‌ها را بیش از 8000 نفر اعلام کرده است.
به گفته منابع خبری و بیمارستانی، اکثر قربانیان از ناحیه سر، چشم و سینه مورد هدف تک تیراندازان حرفه‌ای قرار گرفته‌اند. دولت موقت و ارتش مصر می‌گویند این قتل‌عام کار آنها نیست، اما اخوانی‌ها ارتش و نیروهای پلیس را مسئول این جنایات معرفی می‌کنند.



ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.